Când organizează o campanie de publicitate media sau contextuală pe web, orice agent de publicitate își calculează bugetul aproximativ. Pentru clientul unei campanii de publicitate, este important să vedem cum sunt distribuite fondurile pentru implementarea acesteia, dacă banii sunt cheltuiți în scopul propus și cu ce eficiență sunt utilizați. Calculul eficacității unui produs publicitar în planificarea media se bazează pe mai mulți indicatori, dintre care unul este indicele CPM. Ce este acest indicator, cum să îl folosim - vom afla mai jos.
CPM - de ce ai nevoie
Ce este CPM în publicitate este cunoscut încă din secolul trecut. Modulul a fost folosit în toate campaniile de publicitate care au avut loc în mass-media. Editurile, canalele de televiziune și radio folosesc în continuare acest indicator pentru a calcula costul reclamei. CPM este utilizat atunci când vine vorba de prețul unei afișări de anunț, nu pentru un singur destinatari, ci pentru o mie de potențiali cumpărători. Totodată, acest termen a fost introdus în circulație. Proprietarii de site-uri de publicitate puteau opera doar cu circulația și focalizarea lor tematică, așa că a fost determinat indicatorul CPM, publicitatea, ținând cont de această valoare, a fost eficientă.
definiție CPM
O definiție simplă a CPM este costul pe mie. Denumirea modulului provine de la cuvintele englezești Cost-Per-Thousand, unde M este o cifră romană care înseamnă 1000. Astfel, întrebați ce este CPM, putem răspunde că acesta este prețul per mia de afișări de anunț. Cu cât o reclamă apare de mai multe ori pe paginile ziarelor și revistelor, cu atât sună mai des la radio sau clipește pe un canal de televiziune, cu atât acest coeficient este mai mare.
CPM calcul în campaniile de publicitate online
Pe Internet, rolul unei reclame este de obicei jucat de bannere - acele ferestre pop-up foarte enervante pe care utilizatorii nu le plac atât de mult și care aduc bani proprietarului site-urilor de publicitate. Cu cât site-ul este mai popular, cu cât mai mulți utilizatori vizualizează această pagină de internet, cu atât publicitatea pe acest site va costa mai mult clientul.
Agenții de publicitate sunt interesați de cel mai mare număr posibil de utilizatori care au văzut un anumit banner. Prin urmare, ce este CPM poate fi arătat matematic în acest fel:
CPM=(costul total al unei comenzi de publicitate)/(numărul planificat de vizualizări de banner pe zi)1000.
Acum este clar ce este CPM. În publicitate, acesta este unul dintre cei mai importanți indicatori. Agentul de publicitate poate calcula câți bani trebuie să plătească proprietarul site-ului pentru ca informațiile să fie afișate la o mie de utilizatori ai rețelei.
Acest calcul poate fi demonstrat vizual folosind un exemplu simplu. Costul plasării unui banner pe site-ul unui portal este, de exemplu, de 400 USD pe săptămână, statisticile acestei pagini web arată că pe săptămânăsite-ul este vizualizat de aproximativ 10 mii de utilizatori. Deci un calcul simplu dă valoarea:
CPM=400 USD/10.0001000=4 USD per mia de afișări de anunțuri.
Agenții de publicitate ar trebui să înțeleagă că o simplă afișare a unui banner pe un site tematic este în mare parte informativă. Nu există nicio garanție că toți zece mii de oameni care vizitează pagina vor face cu siguranță clic pe banner. Dacă vizitatorul dorește sau nu să urmeze linkul depinde doar de atractivitatea bannerului în sine și de informațiile care sunt plasate pe acesta. Fiecare site va furniza toate datele de interes pentru calcularea parametrului CPM. Că este benefic pentru proprietarul site-ului, puteți înțelege. Dar publicitatea, calitatea și interesul ei pentru utilizatorul final sunt sarcinile clientului însuși.
Modul auxiliar CTR, metode de calcul
Pentru a reduce costurile, mai trebuie luat în considerare un indicator - indicele CTR. Numele provine și din limba engleză și sună complet ca o rată de clic - un indicator al ratei de clic. CTR arată câte persoane au dat clic pe banner și au mers pe pagina clientului de publicitate. Acest modul depinde direct de corectitudinea site-ului ales, deoarece cu cat arata mai adecvata si mai necesara reclama de pe site, cu atat este mai probabil ca vizitatorul site-ului sa fie interesat de informatii si sa faca click pe banner. Metoda de calcul a acestui indicator arată astfel:
CTR=(numărul de utilizatori care au dat clic pe banner)/(numărul planificat de vizualizări ale bannerului pe zi) 100%.
De exemplu, dacă din 20mii de persoane care au văzut anunțul au urmat linkul 800 de utilizatori, apoi CTR-ul este 800/20.000100=4%, care este mai mare decât valoarea minimă permisă.
Demonstrat experimental că valoarea CTR minimă este de 3-5%. Dacă este mai mic, atunci costul per client potențial va depăși profitul așteptat, iar publicitatea va fi considerată ineficientă.
Utilizarea indicilor
CPM poate fi utilizat atunci când alegeți un public țintă mai restrâns. De exemplu, atunci când comandați plasarea unui banner, platforma-site-ul oferă agentului de publicitate informații despre vârsta, sexul, locul de reședință, hobby-urile tuturor vizitatorilor site-ului înregistrați. Astfel, bannerul dorit apare doar pentru acei utilizatori pentru care a fost conceput acest produs publicitar. Bugetul campaniei de publicitate este cheltuit mai economic și mai eficient.
De asemenea, ar trebui să țineți cont de activitatea utilizatorilor obișnuiți. Cu cât același vizitator vede mai des același produs publicitar, cu atât mai des sunt debitați bani de la agenții de publicitate, dar clientul nu obține mai mulți clienți din asta. Prin urmare, un calcul competent al indicilor CPM și CTR, combinat cu o analiză profundă a informațiilor furnizate de această platformă de publicitate, ar trebui să aducă clientului rezultatul dorit.
Un alt lucru de luat în considerare la începutul unei campanii de publicitate. Plata se poate face fie prin CPM, fie prin CTR. Cu alte cuvinte, clientul trebuie să înțeleagă esența publicității banner conform modulului CPM - că aceasta nu este o plată pentru clicurile utilizatorilor, ci doarpentru afișarea unui produs promoțional
Rezumat
La întrebarea ce este CPM, se poate răspunde că acest parametru este unul dintre cei mai importanți atunci când se analizează eficiența unei reclame și este luat în considerare și la calcularea bugetului unei campanii de publicitate. De asemenea, sunt luate în considerare numărul de contacte așteptate ale unui potențial consumator cu informații publicitare și costul plasării unui banner pe mai multe site-uri cu un focus tematic similar. Luând în considerare acești parametri, puteți calcula eficiența unei anumite platforme de publicitate și puteți stăpâni cu succes bugetul de publicitate.